Zdrowe odżywianie

Pieczarki w diecie. Właściwości i kaloryczność pieczarek

pokrojone pieczarki

Polacy kochają grzyby, jednak do pewnego czasu były uważane za bezwartościowe. Teza ta została obalona i od tej pory możemy cieszyć się ich smakiem z poczuciem robienia czegoś dobrego dla swojego organizmu. Jakie właściwości mają pieczarki? Czy można jeść je na diecie? Z czym podawać? Wszystkiego tego, i o wiele więcej, dowiesz się z naszego artykułu.

Gdzie kupować zdrowe pieczarki?

Pieczarki to jedne z tańszych oraz łatwiej dostępnych w naszym kraju grzybów. Można nabyć je w prawie każdym sklepie spożywczym czy na straganach. Niewiele osób wie, że podłoże pod uprawę pieczarki wpływa na jakość grzyba (kania.net.pl), dlatego lepiej kupować je od sprawdzonego hodowcy. Doskonałym pomysłem jest udanie się do pieczarkarni oraz wprost do producentów. Dobrymi miejscami na zakupy są także ekobazarki oraz sklepy ze zdrową żywnością. Warto zaznaczyć, że coraz więcej osób decyduje się na domową, samodzielną uprawę pieczarek. Zyskuje się wtedy pewność, że zostały wyhodowane na wysokiej jakości, naturalnym podłożu, oraz że nie są one spryskane środkami chemicznymi dla lepszego wyglądu i wysokiej trwałości.

Jakie właściwości mają pieczarki?

Pieczarki zawierają szereg składników odżywczych, które mają pozytywny wpływ na nasze zdrowie oraz samopoczucie. Stanowią cenne źródło błonnika, witamin (z grupy B, C, D oraz E), a także minerałów (cynk, magnez, mangan, miedź, sód, wapń, żelazo). Dodatkowo zawierają: ergotioneinę, flawonoidy, kwasy fenolowe,  glutation, polifenole, polisacharydy. Dzięki tym składnikom pieczarki mogą wykazywać działanie przeciwnowotworowe. Wspomagają także pracę układu krwionośnego, dzięki wsparciu w tworzeniu czerwonych krwinek oraz obniżaniu poziomu cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Pieczarki wpływają pozytywnie na układ pokarmowy – pomagają zniwelować ryzyko stłuszczenia wątroby, zmniejszają liczbę złych bakterii w jelitach oraz poprawiają ich funkcjonowanie. Wspomagają także przekształcanie przyjętych kalorii w energię. Oprócz tego pieczarki zwiększają odporność oraz pomagają zniwelować stany zapalne. Działają także przeciwbakteryjnie. Dowiedziono też, że mogą wpływać pozytywnie na pracę tarczycy oraz układu nerwowego. Pieczarki są doskonałym pożywieniem dla mózgu – wspierają jego działanie.

Wiele osób zastanawia się, czy można jeść pieczarki na diecie. Okazuje się, że tak, ponieważ w 90% – 95% składają się z wody. W 100 gramach mają około 22 kalorie, 3 g białka, 0,3 g tłuszczu i 3 g węglowodanów.

Jak przygotować pieczarki? Pomysły na zdrowe dania

Zasadniczą kwestią, którą należy poruszyć, jest pytanie o to, czy pieczarki należy poddawać obróbce termicznej. W tej kwestii eksperci są podzieleni, jednak zgadzają się oni z tym, że są dość ciężkostrawne, dlatego osoby z wrażliwym żołądkiem powinny unikać spożywania ich na surowo. Nasza pierwsza propozycja zawiera świeżego grzyba – jest to niezwykle oryginalna sałatka. Należy wykorzystać do niej: roszponkę, cebulę, jabłko, kukurydzę, pieczarkę, mandarynkę oraz przyprawić solą, pieprzem i sosem z: octu balsamicznego, cukru, musztardy oraz oliwy z oliwek. Fanom ziemniaków z pewnością do gustu przypadnie zdrowa pizza na ziemniaczanym spodzie lub pieczarki pieczone z kartofelkami oraz cebulą. Ciekawym pomysłem jest zapieczenie ich z fetą oraz szpinakiem albo przygotowanie ich à la pizza (upieczenie z passatą, warzywami, wędliną oraz mozzarellą; pieczarki traktowane są jako spód). Dużą popularnością cieszą się także te grzyby przygotowane po andaluzyjsku – smażone z: cebulą, migdałami, natką pietruszki, czosnkiem, czerwoną papryką, oliwą z oliwek i białym winem. Pieczarki doskonale sprawdzą się także jako dodatek do warzywnego fit-leczo, risotto z kurczakiem czy omleta.

Podziel się:

Zostaw komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *