OdchudzanieSiłowniaSport

Tętno a spalanie tłuszczu. Jak wysokość tętna podczas ćwiczeń wpływa na spalanie tkanki tłuszczowej?

Kobieta na siłowni

Jednym z ważniejszych pojęć, które powinno się znać, planując odchudzanie i spalanie tkanki tłuszczowej, jest tętno. Ono jest pewnym miernikiem intensywności treningu, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie odpowiedniego zakresu ćwiczeń. Częstotliwość skurczu serca ma więc niebagatelne znaczenie i warto przyjrzeć się temu bliżej, a tym temu, jakie tętno podczas ćwiczeń będzie najlepsze.

Jak spala się tkankę tłuszczową?

Tkanka tłuszczowa pełni bardzo ważną rolę w naszym organizmie i jej najważniejszą funkcją jest gromadzenie i magazynowanie substancji odżywczych i energii oraz termoizolację ciała. Gromadzi się ona pod skórą oraz przy narządach wewnętrznych, także je chroniąc przed urazami. Mimo wszystko, nadmiar zgromadzonej tkanki tłuszczowej będzie bardziej szkodził, niż pomagał, dlatego istotne jest zachowanie jej odpowiedniego poziomu. Najprostszym sposobem do kontrolowania jej ilości i spalenia jej nadmiaru jest aktywność fizyczna oraz zdrowa dieta. Ponieważ tkanka tłuszczowa gromadzi energię, w trakcie treningu zużywamy ją, a tym samym czerpiemy właśnie z tych zapasów.

Czym jest tętno i jakie są jego normy?

Tętno to nic innego, jak częstotliwość skurczu mięśnia sercowego i jest podstawą dla badań parametrów życiowych. Wyróżnia się tutaj dwa rodzaje tętna – spoczynkowe oraz wysiłkowe. To pierwsze odpowiada za ilość uderzeń naszego serca w trakcie spoczynku, czyli w momencie, gdy nie wykonujemy żadnej czynności fizycznej i dla przeciętnego dorosłego człowieka wynosi ono 70 – 90 uderzeń na minutę.

Tętno wysiłkowe oznacza częstotliwość uderzeń serca w trakcie aktywności fizycznej, także w czasie odbywania treningów. Im wyższa intensywność ćwiczeń, tym nasze tętno coraz bardziej rośnie, a plus gwałtownie przyspiesza, by po pewnym czasie się ustabilizować. Normy dla tętna wysiłkowego wyjaśnione zostały w artykule na https://zdroweporady.pl, przy czym warto wspomnieć, że dla każdego człowieka mogą być one nieco inne. Ważna jest tu przede wszystkim wiedza na temat tego, ile będzie wynosiło tętno maksymalne, której granicy nie powinno się przekraczać, jako że może stanowić bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia.

Tętno a spalanie tkanki tłuszczowej

Trening fizyczny odpowiada bezpośrednio za podniesienie wysokości naszego pulsu, a także za spalanie tkanki tłuszczowej, jako magazynu dla nagromadzonej energii. Znajomość tego, jest w stanie pomóc nam w określeniu tego, na jaki wysiłek fizyczny możemy się zdobyć oraz jak bardzo obciąża on nasz organizm. Innymi słowy, jest miernikiem intensywności treningu. Każdy sportowiec musi wiedzieć, ile wynosi tętno spoczynkowe i maksymalne, aby tym samym jak najlepiej dobrać formę ćwiczeń, do swoich możliwości.

Jaka wysokość tętna najlepsza do spalania tkanki tłuszczowej?

Aby trening był dla nas bezpieczny i jednocześnie przynosił największe efekty, warto poznać wszystkie parametry swojego tętna – spoczynkowego, maksymalnego oraz rezerwy, która pozwala na określenie maksymalnej wysokości skurczu serca w trakcie wysiłku dla danej osoby. Jest na to bardzo prosty wzór. Za najbardziej uniwersalny uważa się ten, który określa ogólnie przyjętą wysokość tętna maksymalnego na 220 uderzeń, od którego odejmuje się wiek osoby ćwiczącej. Przy czym warto pamiętać, że najbezpieczniejsze i najlepsze efekty dają treningi na poziomie do 70% tętna maksymalnego, które określa się mianem treningu umiarkowanego.

Jak długo ćwiczyć, by spalić tkankę tłuszczową?

Znajomość swojego tętna spoczynkowego, maksymalnego i optymalnego to jeszcze nie wszystko, by móc w sposób skuteczny spalać tkankę tłuszczową. Bardzo ważna jest więc intensywność ćwiczeń, a także czas, jaki się na nie poświęca. Choć bardzo wymagające fizyczne ćwiczenia pozwalają na większe spalanie kalorii, taki trening zazwyczaj jest bardzo krótki i może powodować zbytnie wycieńczenie fizyczne. Dłuższy, ale mniej intensywny trening daje więcej możliwości, ponieważ dzięki temu spala się relatywnie więcej tkanki tłuszczowej. Dzieje się tak, ponieważ organizm nie jest tak szybko wyczerpywany z sił, a w ten sposób możliwa jest szybsza regeneracja oraz podejmowanie kolejnych ćwiczeń.

Podziel się:

Zostaw komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *